22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023

Programa educatiu pel seguiment de la regata Mini Transat 2023

Una Proposta Didàctica per al Seguiment d'una Regata Oceànica

Minitransat 2023

Des del curs 2021-22, el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona ofereixen a la comunitat educativa un programa educatiu únic per al seguiment de la regata oceànica Mini Transat.

 

La Mini Transat, celebrada cada dos anys, és un veritable desafiament de navegació en solitari, on homes i dones competeixen en igualtat de condicions a bord d’un vaixell de només 6,5 metres d’eslora. Aquesta regata representa una autèntica aventura de superació personal, convertint els seus participants en referents i ídols per a l’alumnat.

El seguiment d’aquesta regata oceànica és el fil conductor d’un programa educatiu que crea el marc ideal per desenvolupar una experiència d’aprenentatge significativa per a l’alumnat del tercer cicle d’educació primària i l’ESO. Els infants i joves participen en un projecte en un context real, on els aprenentatges són motivadors, contextualitzats i globalitzats.

 

La Regata a l'Atlàntic i a l'Aula

A finals de setembre, la Mini Transat parteix des de Les Sables d’Olonne (França), amb escala a l’Illa de la Palma i final a l’illa caribenya de Guadalupe. Un grup selecte de navegants participa en el programa educatiu “22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic”. Això permet que els centres educatius apadrinin un navegant, descobrint a través d’ells les emocions i desafiaments d’aquesta travessia.

Des de l’aula, l’alumnat segueix les evolucions del navegant apadrinat durant la travessia de l’Atlàntic, treballant aspectes curriculars com alimentació, meteorologia, canvi climàtic, salinitat del mar, vida a bord i tecnologia. Al compte d’instagram @22dies22peus trobareu les experiències de totes les edicions

minitransat 2023

Reptes Educatius per Explorar el Mar, l'Ésser Humà i la Navegació

El programa educatiu planteja 9 reptes agrupats en tres eixos temàtics:

Planeta Mar: Permet conèixer el medi on es desenvolupa la regata, el mar, i com aquest repercuteix en la navegació

Ésser Humà: Ens acosta a la vivència dels navegants durant la regata i la relació que històricament ha tingut l’ésser humà amb el mar.

Navegació: Permet conèixer com la tecnologia ajuda els i les navegants durant la navegació.

Els reptes estan dissenyats a partir de preguntes que els alumnes han de respondre mitjançant el seu treball a l’aula. La proposta és flexible i adaptable a les necessitats de cada grup.

Un projecte enriquidor

tast d'esports nàutics

Els equips docents valoren molt positivament la participació en aquest projecte educatiu, destacant la rellevància curricular dels reptes i la seva aplicació pràctica a l’aula. La regata, al ser un esdeveniment real, facilita la motivació de l’alumnat, proporcionant una experiència atractiva, emocionant i vivencial que promou els valors associats al mar i la navegació, millorant així l’aprenentatge.

 

El resultat del treball realitzat durant quatre mesos, a més de l’apadrinament dels navegants, desperta la curiositat i les emocions de l’alumnat, permetent-los compartir de primera mà l’aventura dels protagonistes. Aquesta experiència educativa no només enriqueix l’aprenentatge, sinó que també fomenta la passió pel mar i la navegació entre els i les joves.

 

Ha sigut una bona experiència pels alumnes ja que s’han introduït a un món que no coneixien. Els hi ha agradat molt poder conèixer l’experiència del navegant. (IE Mar Mediterrània).

 

Un gran projecte per conèixer el mar, els i les navegants i aprendre grans valors d’ells i d’elles, com  per exemple: cal una gran preparació física i mental, tenir i participar d’un equip per avançar amb confiança, que la por no ens ha de paralitzar., que els somnis s’han de perseguir i lluitar-los…En definitiva UNS GRANS APRENENTATGES PER LA VIDA. En resum ha estat un projecte transversal molt competent. (Escola del Mar)

Els i les navegants també fan les valoracions de la participació en el programa educatiu.

TESTIMONIS

PILAR PASANAU

Estic molt contenta de poder aportar el meu granet de sorra. puc veure en la resposta dels nens/es i nois/es el que ha significat per ells participar en el programa educatiu. En totes les escoles que he fet la cloenda s’ha rebut l’agraïment personal per part del professorat i direcció. Aquesta experiència ha estat molt gratificant per a mi. Donar a conèixer la mar i la vela oceànica des del meu punt de vista i en primera persona, ha estat com portar als més joves a navegar amb mi…perquè poguessin saber què se sent quan navegues en mig de l’oceà, com t’has de preparar, i tot el que aprens per a després, tot això, ho podem aplicar a la vida.

 

FELIP MOLL

Crec que aquest programa és essencial i hi ha de ser per intentar apropar una mica aquesta cultura a les noves generacions.

 

CARLOS MANERA

Ha sigut un plaer poder participar en aquest projecte amb les escoles, recordo com a mi em van impactar les figures de Gerard Marin per exemple quan era petit, i la il·lusió que em transmetia. Els nens i nenes han estat súper implicats, realment han fet un seguiment de la competició increïble, i una gran feina per part del mestres de mostrar-ho i fer les activitats, tant per la part de vela com els valors que es transmeten. Es molt gratificant per a mi veure i sentir la il·lusió dels nens i nenes i compartir amb ells. Per part meva ha sigut un plaer formar-ne part. Moltes gràcies a tots els  que han fet aquest projecte possible.

 

Les experiències

Curs 2021-2022

La primera edició del programa “22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic” va involucrar més de 2.100 alumnes de 32 centres educatius.

 

El treball realitzat va despertar la curiositat i l’emoció de l’alumnat, permetent-los viure l’aventura en primera persona. Els projectes desenvolupats es van exhibir en una exposició virtual, mostrant l’esforç i dedicació de l’alumnat.

 

Curs 2023-2024

La segona edició del programa va atreure més de 4.000 alumnes de 64 centres educatius de tota Espanya, que van seguir la regata coneguda com el “Himàlaia del mar” en temps real.

 

Al finalitzar el projecte, es va celebrar un acte de clausura on els estudiants van poder interactuar amb dos dels navegants apadrinats i es va organitzar una exposició al Museu Marítim per mostrar el treball realitzat.