Vendée Globe 2020, un programa educatiu engrescador per docents i alumnes
- Educació
- 18.05.2021

El passat mes de novembre, l’MMB i la FNOB van possar en marxa el programa educatiu Vendée Globe 2020, seguiment d’una volta al món.
Competició, aventura, reptes personals, última tecnologia… Aquest és el marc incomparable que ha servit de fil conductor al programa educatiu Vendée Globe 2020, seguiment d’una volta al món a vela que el Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Navegació Oceànica Barcelona van posar en marxa el setembre de 2020 amb motiu de la novena edició de la regata de volta al món en solitari, i sense escales: la Vendée Globe.
Els equips docents han pogut treballar el seguiment de la regata d’una forma globalitzada i competencial. A més, la presència del navegant barceloní Dídac Costa a la volta al món ha despertat l’entusiasme i la motivació en l’alumnat durant tots els mesos del programa educatiu.
Activitats i participació
Malgrat la situació d’incertesa causada per la pandèmia de la Covid 19, 36 centres educatius de Catalunya i de la resta de l’Estat Espanyol, amb un total de 5.556 nois i noies de primària i secundària, han pogut treballar en el seguiment de la volta al món a través del perfil d’Instagram @voltaalmonvg20 des d’on s’ha dinamitzat el programa educatiu. L’activitat principal ha permès fer el seguiment d’aquest esdeveniment esportiu en temps real a través de reptes setmanals que s’emmarcaven en tres eixos temàtics: Planeta Mar, Ésser Humà i Navegació.

En el marc d’aquesta proposta didàctica, s’han dissenyat un conjunt d’activitats entre les que destaca la Mostra de pòsters Oceà Viu Planeta Viu. L’alumnat que hi ha participat ha abordat la problemàtica dels plàstics presents al mar. Se’ls va proposar fer un pòster de sensibilització sobre el tema. Entre tots els pòsters seleccionats per a la mostra, se n’han escollit 8 que han viatjat a bord dels vaixells: One Planet One Ocean, La Fabrique i Merci, i els missatges han fet la volta al món.

Els nois i noies també han pogut participar en altres activitats que els han permès descobrir un IMOCA 60, endinsar-se en la navegació astronòmica, conèixer diferents vaixells al llarg de la història i practicar esports nàutics. Com a cloenda els centres educatius han pogut participar en una xerrada virtual amb Dídac Costa, cosa que ha estat molt gratificant.
Valoració del programa educatiu
Tant docents com alumant han fet una valoració molt positiva de l’experiència. D’una banda, professorat i mestres han destacat la facilitat que han tingut per treballar el programa educatiu, perquè els continguts són molt curriculars i fàcilment adaptables a les diferents necessitats de l’alumnat. De l’altra, l’alumnat ha gaudit fent el seguiment dels i de les navegants, en especial Dídac Costa i en destaquen els valors d’esforç, superació i tenacitat que els ha transmès el navegant barceloní.
L’aposta del Museu Marítim per desenvolupar projectes de llarga durada que suposen una relació més estreta amb els centres educatius i permeten un treball conjunt, ha demostrat ser una molt bona línia d’acció per transformar el Museu en agent educador.
Un projecte educatiu inspirador
En rares ocasions un programa educatiu inspira el disseny d’una exposició i dona lloc a activitats per a tots els públics. En aquesta ocasió, el programa educatiu Vendée Globe 2020: seguiment d’una volta al món ha esta el motor que ha permès desenvolupar diferents propostes.
Destaca l’exposicióVendée Globe 2020. Regata a vela en solitari al voltant del món, oberta des del mes novembre al Museu Marítim de Barcelona, coincidint amb l’inici de la competició. La mostra, desenvolupada en col·laboració amb la Fundació Navegació Oceànica de Barcelona, s’ha dissenyat precisament segons els continguts que proposava treballar el programa educatiu: Planeta Mar, Esser humà i El vaixell. Durant aquests mesos, més de 6.000 persones s’han apropat al Museu a visitar-la.

A més, s’han dut a terme altres activitats adreçades a diferents públics entre les que destaquen el Cicle de Converses oceàniques, que permetia donar a conèixer aspectes rellevants de la regata de la mà de persones expertes, o les activitats adreçades al públic familiar com ara el Conte de la Volta al Món, o la història de Samantha Davies que s’explicava en el context del cicle Petites històries, grans dones.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 06.09.2023
El pailebot Santa Eulàlia, protagonista a l’aula
-
Educació 19.07.2023
“22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023”. Emoció i aprenentatge!
-
Educació 30.06.2023
Posem una “Mirada blava” al curs vinent!
-
Educació 02.06.2023
FES ENTRAR EL MAR A L’AULA
-
Educació 22.05.2023
MONSTRES MARINS AL MUSEU!
-
Educació 11.05.2023
INTERNET I LA PERVERSIÓ DE LA METÀFORA OCEÀNICA
-
Educació 05.05.2023
Recursos i activitats per a persones amb autisme
-
Educació 24.03.2023
S.O.S MAR. HORA D’ACTUAR!
-
Educació 20.03.2023
El projecte Boat Project arriba al Museu Marítim de Barcelona
-
Educació 13.03.2023
Jo també hi vaig ser!
-
Educació 20.02.2023
3a. Trobada de Lobas de mar a l’MMB
-
Educació 16.02.2023
Iosune Uriz a Petites històries, grans dones
-
segueix-nos
-
web mmb