“22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023”. Emoció i aprenentatge!

  • Educació
  • 19.07.2023

Els docents s’embarquen en la nova edició del programa educatiu “22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023”.

Els docents ja es preparen per a una nova edició del programa educatiu “22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023”.

Per facilitar la implementació del programa a les aules, el Museu Marítim de Barcelona (MMB), juntament amb la  Fundació Barcelona Capital Nàutica (FBCN) han dut a terme dues jornades de formació per a docents apassionats del mar. Així ha estat com, 55 docents de 39 centres educatius d’arreu de Catalunya han assistit a les dues sessions se formació que s’han dut a terme els dies 10 i 11; 12 i 13 de juliol.

Tal com han destacat els mateixos docents, l’objectiu d’aquesta iniciativa era “Obrir els ulls al mar –als infants-, perquè tot i que viuen en una ciutat oberta al mar, molts el desconeixen.

Maite Sanjosé de l’Institut Escola Londres, comentava que el programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023” els permet “aprendre moltes coses que els poden ser molt útils des d’aquesta perspectiva, de manera que valorin, estimin i prenguin consciència de la necessitat de cuidar el mar i protegir-lo”.

Experiències de vida

Aquesta formació, reconeguda pel Departament d’Educació, ha permès als i les docents apropar-se al coneixement de la Mini Transat a partir de diferents dinàmiques i presentacions que s’han dut a terme per les persones responsables del programa educatiu de l’MMB i FBCN.

Els i les docents també han conegut l’experiència de fer la travessa a l’Atlàntic en solitari en un mini, de la mà de dos experimentats navegants: Anna Corbella -la primera espanyola a participar en aquesta regata i navegant que ha fet dues voltes al món-, i Ignasi Ticó -navegant que ha participat en la Mini Transat 2021, i que va ser ambaixador del programa educatiu en l’edició passada.

D’aquesta manera, conèixer la Mini Transat permet als docents contextualitzar el programa educatiu i conèixer diferents aspectes de la regata que són susceptibles de ser traslladats a l’aula.

Des de Viladecans, la docent Carla Alcántara destacava que, “sobretot, conèixer la MiniTransat, resulta evident però crec que és molt interessant que coneguin altres esports més enllà dels típics i, sobretot, aquests projectes vitals (molt allunyats del que la majoria veu en el dia a dia), que porten els regatistes a voler travessar l’oceà en solitari. És una excusa perfecta per a treballar continguts de moltes assignatures i alhora desenvolupar valors i curiositat.

Un projecte d’aprenentatge STEAM

El programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023 es caracteritza per ser un recurs per a un aprenentatge basat en projectes i globalitzat, i dona a conèixer a l’alumnat el món de la navegació oceànica i els valors que hi estan associats.

És una iniciativa gratuïta, adreçada a l’alumnat de tercer cicle de Primària i ESO de tots els centres educatius de Catalunya i que s’estructura en 9 reptes pensats per ser treballats d’una forma globalitzada a partir d’una pregunta que l’alumnat ha de resoldre, treballant en equip i de forma competencial.

Com destaca Natàlia Sánchez de l’Institut Infanta Isabel d’Aragó, “Vincular-se al món del mar d’una manera especial; de la mà d’una programació motivadora per reptes i partint d’un context proper i a temps real farà que l’alumnat, no només aprendran moltíssim, sinó que també s’ho passaran genial”.

En aquest context, es planteja a l’alumnat que elabori el seu quadern de bitàcola “on l’expressió escrita és més profunda i acurada, amb sentiments i emocions”, tal com manifesta Sandra Hernández Vallvé del centre La Presentació, d’Arenys de Mar.

Activitats més enllà del seguiment de la regata

Durant les dues sessions de formació, els docents també han conegut les activitats complementàries del programa educatiu.

Aquestes permeten als nois i noies acostar-se al Museu Marítim i descobrir com la navegació ha portat al desenvolupament de diferents avenços tecnològics. Uns avenços que han permès anar sortejant els reptes que els i les navegants s’han trobat al llarg de la història.

També es proposa visitar l’exposició “Catalunya mar enllà” i conèixer l’activitat l’Aventura de l’Atlàntic. Aquesta convida a que l’alumnat es posi en la pell de diferents personatges i situacions durant els s. XVIII i XIX i descobrir quina era la seva implicació amb la navegació.

L’experiència de navegar

Finalment, els i les docents han gaudit d’una jornada de navegació a bord dels vaixells de la FBCN en la que van poder viure la sensació de navegar a vela.

De la mateixa manera, els alumnes ho  podran fer amb l’activitat Tast d’esports nàutics que es duu a terme en col·laboració amb diferents escoles de Vela reconegudes per la Federació Catalana de Vela del Litoral Català.

Formació amb el suport del Departament d’Ensenyament

El programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023 dissenyat pel Museu Marítim de Barcelona, juntament amb la  Fundació Barcelona Capital Nàutica, compta amb el suport de la Direcció general d’Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües del Departament d’Educació que ha fet les relacions curriculars dels reptes que el projecte planteja a l’alumnat.

En aquest context,  els i les docents participants es converteixen també en ambaixadors del programa educatiu i ajudaran a motivar als seus companys com assenyala Mireia Viadera de l’Institut de Palamós: “Buscava una activitat potent per FP BÀSICA i l’he trobat amb vosaltres! A la vegada que crec que tant ESO, com Batxillerat se’n poden beneficiar. Ara amb ganes de transmetre-ho als altres docents i motivar-los perquè puguem implementar-ho a Palamós”.

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí