DIGITALITZACIÓ I RESTAURACIÓ DE FOTOGRAFIES ANALÒGIQUES
- Foto de mar
- 21.07.2022

Hola, em dic Adrià Riambau. Sóc estudiant de fotografia (IEFC) i de disseny gràfic (CIC Elisava). Personalment, trobo que quan es fa una foto estàs capturant una història, un moment únic. Per això també és important poder digitalitzar i restaurar les fotos analògiques, perquè d’aquesta forma li estem tornant la vida a una història única.
La digitalització és un procés que ens permet convertir una fotografia analògica en una digital. Actualment, s’utilitza per digitalitzar i restaurar fotos o documents antics de manera que no posem en perill l’original. La conservació en format digital garanteix la seva perdurabilitat en el temps, ja que aquesta queda lliure del deteriorament químic inevitable a les fotografies analògiques.
Una de les fotos que he digitalitzat forma part del fons dels Astilleros Burell, i mostra la maquinària d’una embarcació. Inicialment no sabíem ni el nom ni quina funció tindria en el seu moment. Amb l’ajuda de les funcions de Google Search by Images* i Google Lens* vam poder trobar maquinàries molt similars a la que teníem nosaltres, i d’aquesta manera ja podem saber quina era la seva possible funció en una embarcació.

A sota, la fotografia de la màquina, abans i després del retoc digital. El procés que he utilitzat per aconseguir el resultat de la segona foto té tres fases de treball. La primera consisteix en digitalitzar l’original, fent servir la Canon 77d amb l’objectiu de sèrie 18-55mm 3.5-5.6, i una bona il·luminació. En la segona fase, arreglem la temperatura i les llums de la foto amb Adobe Lightroom. En la tercera fase, restaurem la foto amb Adobe Photoshop: s’eliminen les taques, reixades, plecs, etc., creats després del revelatge original del negatiu. I finalment, s’exporta la fotografia als diferents formats necessaris.

Hi ha fotografies que contenen petits detalls, i que et permeten aconseguir informació de la imatge, però que passen desapercebuts a l’ull humà, però que un cop digitalitzada et permet ampliar i recuperar algunes parts perdudes de la fotografia. La foto que teniu a sota és un exemple d’aquests petits detalls. En aquest cas podem arribar a llegir el nom de l’embarcació, Salvora.

Aquesta experiència m’ha agradat molt perquè he pogut veure i fotografiar de primera mà fotografies fetes amb diferents tècniques, entre elles la placa de vidre.
Adrià Riambau, estudiant de fotografia i voluntari de l’arxiu fotogràfic de l’MMB
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Foto de mar 10.03.2023
A bord del SS Canadà
-
Foto de mar 02.03.2023
Sessió d’identificació de fotografies: Ybarra y Cia.
-
Foto de mar 08.02.2023
Xavier Agramont, un fotògraf poc conegut
-
Foto de mar 23.01.2023
Un manual per a identificar la fotografia de mar
-
Foto de mar 29.12.2022
Digitalització, condicionament i retoc digital d’un negatiu trencat
-
Foto de mar 02.12.2022
SESSIÓ D’IDENTIFICACIÓ DE FOTOS: INTERIORS I EXTERIORS CTE
-
Foto de mar 21.11.2022
Potser la millor fotografia del submergible Peral
-
Foto de mar 28.09.2022
SESSIÓ D’IDENTIFICACIÓ DE FOTOS: MARINA DE GUERRA
-
Foto de mar 14.09.2022
CONSERVACIÓ DE L’ÀLBUM FOTOGRÀFIC DEL IOT DEL COMTE DE GODÓ
-
Foto de mar 20.06.2022
Restauració d’un àlbum de fotografies sobre el naufragi del vapor Teide
-
Foto de mar 12.05.2022
Anita, un nom de vaixell
-
Foto de mar 31.03.2022
VIII Taller Fotos en conserva
-
segueix-nos
-
web mmb