QUÈ SÓN LES MIRADES CREATIVES?
- Educació
- 13.02.2012
Recursos per generar idees i materials
XV Jornades de Museus i Educació
Primer debat
Primer debat
Un problema salta en qualsevol moment. I cal tenir les habilitats creatives necessàries per buscar-li solucions. Ens hem cregut que totes les persones creatives tenen el mateix estil, la mateixa forma de trobar solucions però, a la pràctica, descobrim que persones molt creatives “patinen” en alguns moments i no són capaces de donar la resposta adequada al que es demana. Per quin motiu?
Potser el problema rau en creure que tots creem de la mateixa forma i que som capaços de donar respostes en el mateix moment. No és així. Hi ha persones que són molt bones descobrint on es troben els problemes, d’altres que tenen una bona capacitat per replantejar els problemes i donar-los una forma orientada a la solució, també hi ha que barregen de forma alquímica els coneixements i aporten idees que ajuden al grup a arribar a la solució, hi ha qui és molt bo materialitzant la solució i donant respostes als petits problemes que apareixen al llarg del camí cap a la solució… i per últim hi ha qui veu la necessitat de tenir en compte els petits detalls, explicant les solucions trobades de forma que tothom arribi a entendre-la i agafar-la com a pròpia.
L’inici d‘aquest pensament el vaig aprendre de Tom Kelley al seu “Las diez caras de la innovación”. De tot el que vaig llegir, i d’analitzar les coses que ens passen cada dia, vaig intentar elaborar la meva pròpia mirada d’aquestes mirades creatives.
Bàsicament hi ha quatre moments en els que es pot ser creatiu:
- descobrir on hi ha un repte,
- plantejar-lo i donar foma a la solució,
- implantar la solució
- i, en un estadi paral·lel, cuidar les persones que intervenen en el procès.
Explicat de forma gràfica:
I a cadascun dels moments apareix un estil, és necessària una forma diferent de crear. Per fer-ho pràctic, podem posar un nom a cadascun dels estils. Alguns dels noms s’assemblen molt als que proposa Kelley, però donant-li la meva pròpia orientació:
- Antropòleg: és qui detecta problemes, que troba nous reptes, que té una mirada especial per veure què cal treballar i com fer-ho.
- Definidors: són els que saben posar nom als reptes i enfocar el treball que cal fer.
- Interpolinitzador: donen respostes, de moment intel·lectuals, aplicant coneixements d’altres àmbits.
- Constructors de respostes: són els que elaboren respostes. Ho poden fer de forma manual o intel·lectual.
- Dissenyador d’experiències: la seva virtut és materialitzar la resposta, tenint en compte els processos que cal seguir i endreçant la forma d’arribar.
- Saltador d’obstacles: és especialista en trobar solucions immediates als diferents obstacles que van apareixent.
- Col·laborador: són els que uneixen l’equip de treball i són capaços de trobar la forma perquè tothom remi en la mateixa direcció.
- Director: són els que creen l’entorn necessari perquè tot l’equip sàpiga què ha de fer i com fer-ho.
- Narrador: la seva especialitat és explicar les solucions, fer-les entendores trobant el llenguatge més adequat.
- Cuidador: la mirada creativa d’aquestes persones està adreçada a que tothom se senti bé, cuidant els petits detalls.
El que ara toca és descobrir quin és el nostre estil.
Per fer bullir l’olla:
T’identifiques amb un o més un d’aquests personatges? I la gent del teu equip?
Text d’Oriol Ripoll
Traducción al castellano
Per fer bullir l’olla:
T’identifiques amb un o més un d’aquests personatges? I la gent del teu equip?
Text d’Oriol Ripoll
Traducción al castellano
View more documents from MuseuMaritim.
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Educació 22.01.2021
IX EDICIÓ DEL CONCURS DE MICRORELATS MARÍTIMS
-
Educació 20.01.2021
Vela oceànica i ciència, un binomi win-win
-
Educació 17.11.2020
Ciència ciutadana als centres educatius amb Observadors del mar – Microplastic Watchers
-
Educació 05.11.2020
Els centres educatius fan la volta al món amb la Vendée Globe
-
Educació 28.10.2020
Xerrada virtual amb el regatista Gerard Marín
-
Educació 16.10.2020
Pòsters guanyadors de la Mostra Oceà Viu, Planeta Viu
-
Educació 15.10.2020
El programa d’activitats pedagògiques en marxa!
-
Educació 08.10.2020
Tornen les activitats familiars al Museu
-
Educació 23.09.2020
Barcelona Dibuixa… monstres marins
-
Educació 30.07.2020
Els docents es preparen per a la volta al món a vela
-
Educació 02.07.2020
Microplastics Watchers, una experiència d’aprenentatges i servei del Col·legi Mare de Déu del Àngels
-
Educació 19.06.2020
Escola Octavio Paz i Museu Marítim, exemple de col·laboració i innovació pedagògica
-
segueix-nos
-
web mmb