Un estiu a les Drassanes. Treball a l’Arxiu Fotogràfic

  • Foto de mar
  • 03.10.2014
Aquest estiu ha estat diferent, tots ho son sempre! Aquest he tingut una experiència professional molt estimulant, pel fet de treballar dins les Drassanes de Barcelona i amb un fons de fotografies que m’han permès capbussar-me dins les escenes quotidianes del port des de finals del XIX, un viatge fascinant i, sobretot, molt refrescant !
L’objectiu general de l’encarrec ha estat l’adequació del programari de l’AFMMB -fins ara treballat amb el sistema de gestió documental Knosys– cap a Museumplus, software de gestió museogràfica utilitzat des de 2005 en diverses institucions culturals de Catalunya. Fa més de dos anys que hi col·laboro amb un grup multidisciplinar -integrat per museòlegs, documentalistes, conservadors, bibliotecaris, arxivers i fotògrafs-, en la descripció de la nova categoria “Fotografia” dins Museumplus. Des d’aquí trenco una llança a favor d’aquest grup que ha superat vells discursos i hem sabut compartir capacitats professionals per la gestió dels fons fotogràfics, independentment del lloc on es custodien.

Instantànies del treball de classificació i ordenació de la Col·lecció de Fitxes Fotogràfiques.
Foto: Inma González Sánchez



Es tractava de revisar més de 16.000 antics registres dins el programari Knosys, per la seva propera exportació a Museumplus. En aquesta fase, hem centrat la revisió, i alhora normalització, en tres camps: el número de registre, l’autoria de les fotografies i l’aproximació a la datació de les imatges. Hem recuperat aquestes dades al dipòsit veient els documents originals, amb totes les seves anotacions, segells, etc. En aquests moments es preparen els fons documentals pel futur trasllat al nou dipòsit de l’arxiu condicionat segons les característiques específiques de conservació i amb dues reserves (una pel material en color i una altre, pel material en B/N).


Sessions de treball al dipòsit dels materials fotogràfics. Foto: Susanna Muriel Ortiz
Vam canviar més de 7.000 imatges a noves caixes d’arxiu segons el seu format i ordenades pel número de registre, alhora que vam separar els procediments en B/N i el color. Fins el moment, aquestes imatges es trobaven classificades temàticament. D’aquesta forma, vam aconseguir: rendibilitzar l’espai del dipòsit, detectar algunes duplicitats de registre, i vam poder realitzar una base de dades amb més de 600 imatges que han estat registrades, però no encara descrites. Un sistema que ha simplificat molt la següent etapa en aquest treball de tractament arxivístic dels fons fotogràfics.
Les imatges pertanyents a les incorporacions del museu fins els anys 1980 -imatges positives en suport paper- es troben enganxades a fitxes de cartró (de gran gramatge!), en alguns casos encolades amb brotxa i/o pinzell (segons els reversos d’algunes fotografies despreses). En gran part, es tracta de còpies fotogràfiques originals d’època, que sovint esdevenen com a únic original, en haver-se perdut el negatiu. Dins d’aquest grup, vam trobar un gran nombre de còpies a l’albúmina en un estat de conservació excepcional! Aquestes fitxes formen part d’una agrupació documental històrica i constitutiva del propi Arxiu Fotogràfic, la Col·lecció de Fitxes Fotogràfiques, amb un volum aproximat de 12.000 imatges, iniciada pel Museu Marítim de Barcelonaper gestionar el seu arxiu, com a instrument de descripció dels fons per facilitar la seva consulta. En alguns casos – caixes que restaven pendents- les imatges negatives, tant en suport vidre com flexible, es trobaven dins un sobre de paper cristall, grapades a la mateixa fitxa.

Exemple d’una còpia a l’albúmina encolada a una fitxa de cartró formant part de la Col·lecció de Fitxes Fotogràfiques on en alguns casos es trobaven els negatius grapats a la pròpia fitxa. Foto: Susanna Muriel Ortiz
Sistematitzar i normalitzar l’ordenació dels positius paper en l’AFMMB, ha estat una tasca important, ja que ens ha permès, en molts casos la identificació dels autors de les fotografies d’aquest increïble patrimoni fotogràfic marítim que custodia aquest arxiu. Segells secs visibles a contrallum, o segells humits desvetllats darrera les fotografies que no han estat enganxades a les fitxes de cartró; i, en alguns casos, la consulta de la sèrie de Llibres de registre, ens descobria noves dades, noves identificacions dels fotògrafs que van ser els autors d’aquestes imatges.

Sèrie de Llibres de Registre. Detall del núm. 6 dedicat exclusivament al registre de fotografies.
Foto: Susanna Muriel Ortiz


Aquesta sèrie està composta per sis llibres, en els quals es ressenyava cada assentament amb una breu descripció de la imatge, un número d’inventari, de clixé i posteriorment, s’ha afegit una columna pel número de registre de la peça al Museu. Es tracta d’una informació molt valuosa, ja que en molts casos figurava el nom del donant, així com el nom del fotògraf i -fins i tot- l’adreça i el telèfon on es trobava l’estudi fotogràfic!

La identificació dels autors, ja siguin professionals com aficionats és fonamental, no tant sols per la propietat intel·lectual de les imatges que determinarà el seu ús. L’absència d’autoria -“autor desconegut”-, afecta a un gran nombre de fotografies del nostre patrimoni fotogràfic. Poder identificar aquestes autories afegeix un gran valor a aquests fons, a més però, ajuda a dotar de context la producció d’un fotògraf.
Quan voltes per diverses entitats que són custòdies de material fotogràfic, te n’adones de la gran dispersió d’obra d’un mateix autor, que fins i tot, abasta l’àmbit privat, on també hi treballo. Personalment, em resulta fascinant, descobrir la deriva de la mirada fotogràfica d’aquests professionals i aficionats a la fotografia. En el cas dels reporters gràfics és molt freqüent, ja que havien de treballar per a diferents publicacions i entitats. Han estat moltes les identificacions que hem pogut realitzar aquest estiu. Retrats d’importants galeries fotogràfiques com Napoleó, Esplugas, Partagas, Audouard, Kaulak… com de nombrosos estudis fotogràfics de tot el món!  Una llarga llista que continuarem treballant.
Un munt d’imatges que em porto a la memòria, moltes de les quals aviat podreu veure des de Museumplus, us fascinaran! 

Però jo em quedo amb aquest encisador retrat d’una nena amb flotador de suros i un segell on es pot llegir  “Napoleon”!




Foto: Napoleon


Post escrit per Susanna Muriel Ortiz.
Arxivera especialitzada en gestió de les col·leccions fotogràfiques

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí