22 DIES EN 22 PEUS, UNA EXPERIÈNCIA COMPARTIDA

  • Educació
  • 31.01.2024

La cloenda del programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023 posa de manifest l’experiència compartida entre navegants, infants, joves i docents.

Després de tres mesos intensos de navegació i de treball a l’aula, l’alumnat i els docents han pogut gaudir d’un acte de clausura que ha comptat amb la presència dels navegants Carlos Manera, segon classificat a la regata i Fede Norman, entre altres autoritats.

En aquest sentit, l’esdeveniment ha estat la culminació del programa educatiu 22 dies en 22 peus, aventura en solitari a l’Atlàntic 2023  impulsat pel Museu Marítim de Barcelona i la Fundació Barcelona Capital Nàutica.

Un projecte que ha permès a més de 4.000 alumnes de primària i secundària, i 64 escoles de tot l’Estat, fer el seguiment d’aquesta regata coneguda com l’Himàlaia del mar, en temps real.

Infants i joves volen saber

Durant l’acte, van poder preguntar els nois i noies. Entre altres coses, van voler saber com s’havien preparat física i mentalment. Carlos Manera va dir-los que és molt més important la preparació psicològica que no la part física.

Els navegants Carlos Manera i Fede Norman.

El fet de estar sols al mar és una de les coses que inquieta més als nois i noies. Però “al mig del mar ja no pots abandonar”, els va fer notar el Carlos.

La feina feta per l’alumnat també serveix d’estímul als navegants tal com va dir el Fede: “Quan estàs sol, et recolzes en les persones que estimes, a qui en el teu dia a dia moltes vegades hi dediques poc temps perquè estàs ocupat. I em vaig emportar les vostres caricatures, que també m’acompanyaven”.

Durant els dies de la regata, el què passava a mar tenia les seves conseqüències a les aules.

En la seva travessia, el Fede va veure orques, peixos voladors que saltaven sobre del vaixell. Però el pitjor va ser el moment en què va aparèixer un tauró: “Havia de resoldre un problema sota el casc i em vaig haver de llençar a l’aigua. Vaig prendre valor, i quan vaig sortir em vaig sentir com si hagués aprovat un examen”.

Aquesta anècdota va ser aprofitada per l’escola La Presentació per fer un treball a l’aula i expressar en format còmic aquesta aventura.

Navegants que transmeten valors

Soraya Hurtado mestra de l’Escola Ramon Llull de Barberà del Vallès va destacar els valors que els navegats han transmès a l’alumnat: “Tenen molts valors de superació perquè no es rendeixen i demostren molta constància perquè han d’estar molt preparats per superar les dures condicions a les que s’exposen. Els regatistes ens han transmès que per aconseguir qualsevol repte t’has d’emocionar pel que fas, són unes persones amables, optimistes. Si tens aquesta actitud pots aconseguir el que et proposis. Ells i elles ens han demostrat que amb esforç els somnis es poden fer realitat”

“Amb vosaltres hem après la cultura de l´esforç, ho necessitem”, ens diu Pilar Martin, professora de l´Institut escola Rec Comtal de Barcelona. “Hem seguit el tracker cada dia i quan no podíem, els alumnes ho reclamaven. I quan no veien cap vaixell, s’inquietaven”, explica una altra de les professores. El programa els ha permès ensenyar de forma transversal i amb gran interès

El projecte també ha servit per parlar del paper de la dona en la regata, l’alumnat va voler saber l’opinió dels navegats en relació a la poca quantitat de dones participants a la MiniTransat “Cada vegada n’hi ha més. Aquest és un esport inclusiu: no guanya la força ni l’edat, la gran diferència la marca la intel·ligència emocional” els va respondre Carlos Manera.

La mateixa Soraya posa en valor el seguiment de la regata “Penso que seguir la travessia ha estat un repte molt interessant, ja que hem pogut treballar molts temes interessants i pràctics, sobretot perquè estan relacionats amb vivències de persones reals. També ens ha motivat pel fet que la vivència està passant ara mateix i que no saps què passarà, com aniran avançant, a quines dificultats s’han d’enfrontar”.

Una exposició de la feina feta

Per tenir una visió general de la feina feta, s’ha dut a terme una mostra que recull el treball fet a l’aula durant el primer trimestre. Aquesta permet conèixer com els centres educatius han treballat, de forma transversal, els reptes proposats relacionats amb la  descoberta del mar, la navegació a vela i la cultura i el patrimoni marítim.

L’exposició que es pot visitar fins el 24 de març de 2024, mostra tot el procés d’aprenentatge, així com les valoracions de l’alumnat com el professorat participant. 

No us perdeu el vídeo resum del que ha estat l’experiència!

  • segueix-nos

  • web mmb

  • subscriu-te!

    al butlletí