El pont de comandament
- Foto de mar
- 12.09.2017

La marina mercant ha estat caracteritzada durant segles per la jerarquia i la disciplina, acompanyades d’uns codis de conducta molt formals. Sense arribar a l’extrem de la marina de guerra, el lloc que cada home ocupa en l’escala social a bord està marcat de diferents formes: els espais d’habitatge al vaixell (a proa o a popa, dalt o baix), la qualitat i quantitat del menjar, el tracte amb superiors i subordinats, i també, en alguns casos, la uniformitat.
![]() |
Pont del vapor “Alfonso XIII” (1) de la Cia Trasatlántica Española. ca. 1900. Autor desconegut |
El tracte entre capità i oficials i la resta de la tripulació s’ha anat suavitzant al llarg dels anys. També s’han relaxat els aspectes més formals, com ara el vestuari i l’aparença física. Aquestes dues fotos, separades per uns setanta o vuitanta anys, mostren aquesta evolució en els codis de vestuari, i també en els aspectes tecnològics. La casualitat fa que l’enquadrament sigui gairebé el mateix, amb el capità a la banda esquerra i el timoner a la dreta. És un d’aquells casos en que el poder descriptiu i evocador de la fotografia no precisa de gaires comentaris. Si poguéssim fer una foto semblant ara mateix, probablement veuríem també un canvi en les persones, i sobre tot més pronunciat pel que fa a l’espai, el pont de comandament. Avui dia la presència humana queda sepultada per molts aparells i equipaments, que li donen al pont un aspecte proper al d’un avió.
![]() |
22645F MMB 65888F MMB |
Potser el missatge ocult a les fotografies és allò que no canvia: la importància del factor humà. Amb cabell curt o amb melena, amb uniforme o amb pantaló curt, el destí de l’embarcació, de la mercaderia, de les vides humanes i també del medi ambient, continua en mans d’éssers humans, amb les seves limitacions però també amb les seves capacitats i la seva professionalitat.
Post escrit pel Dr. Enric Garcia Domingo
Cap de l’Àrea de Gestió de Col·leccions i Coneixement
Museu Marítim de Barcelona
Links relacionats:
Comparteix aquest post: https://arxiufotograficmmb.blogspot.com.es/2017/09/el-pont-de-comandament.html
TAMBÉ ET POT AGRADAR...
-
Foto de mar 05.12.2023
Sessió d’identificació dedicada a la guerra de Cuba 1898
-
Foto de mar 22.09.2023
Sessió identificació fotos: Italia di Navigazione
-
Foto de mar 20.07.2023
Animal a bord!
-
Foto de mar 19.07.2023
100 plaques estereoscòpiques amb retrats de vaixells
-
Foto de mar 16.05.2023
SESSIÓ D’IDENTIFICACIÓ DE FOTOS DE MAR. OBJECTIU: SUBMARINS
-
Foto de mar 28.04.2023
CREUERS D’YBARRA I FOTOGRAFIA EMBARCADA
-
Foto de mar 14.04.2023
PANORÁMICA TOMADA DESDE EL MUELLE DE PESCADORES
-
Foto de mar 31.03.2023
El Dr. Pla Janini a l’MMB
-
Foto de mar 10.03.2023
A bord del SS Canadà
-
Foto de mar 02.03.2023
Sessió d’identificació de fotografies: Ybarra y Cia.
-
Foto de mar 08.02.2023
Xavier Agramont, un fotògraf poc conegut
-
Foto de mar 23.01.2023
Un manual per a identificar la fotografia de mar
-
segueix-nos
-
web mmb